Pojęcie czasu


U dziecka w wieku przedszkolnym zaczyna rozwijać się pojęcie czasu. Przedszkolak już wie, że na dzień składają się: rano, południe i wieczór, ale jeszcze nie potrafi tego odnieść do czasu na zegarze.


Mimo że nie potrafi jeszcze zrozumieć, ile to jest np. miesiąc do świąt, to wie, że święta są radosnym wydarzeniem, które nadejdzie już wkrótce. Czeka na nie z wielką niecierpliwością, co sprawia, że codziennie pyta: Czy już są święta?

Oto kilka pomysłów, które można wykorzystać, aby pomóc przedszkolakowi w zrozumieniu pojęcia czasu:

  • Zawieś dużą kartkę z kalendarza na grudzień i pomóż dziecku odhaczać każdy dzień, aż do świąt Bożego Narodzenia. Po każdym tygodniu przeliczaj razem z dzieckiem odhaczone dni. 
  • Używaj określeń czasu, np.: za trzy minuty sprzątamy zabawki, albo za pięć minut będziemy się ubierać i pójdziemy na podwórko, jednak pamiętaj, aby naprawdę trzymać się tego czasu. 
  • Staraj się, aby czynności, które należą do codziennego, ramowego rozkładu dnia dziecka takie jak: posiłki, zabawa, pobyt na świeżym powietrzu, odpoczynek, były o tych samych porach. 
  • Używaj, ale tylko z dzieckiem 6-letnim, zegara piaskowego (klepsydry) opatrzonego w podziałkę oznaczającą minuty potrzebne do przesypania się piasku z górnej części klepsydry do dolnej. Dziecko np. myjąc ręce może śledzić, ile minut trwała tą czynność. 


Lidia Króliczek



Pojęcie czasu




wróć strzałka do góry