Nowy rok szkolny rozpoczęty


Temu okresowi w życiu dziecka i rodzica towarzyszą często sprzeczne uczucia. Z jednej strony, z perspektywy rodzica,  dziecko ma w szkole zorganizowany czas, uczy się nowych umiejętności, przyswaja nowe wiadomości, a na zajęciach pozalekcyjnych  rozwija swoje zainteresowania.

 

Z drugiej strony, mamy więcej obowiązków i obaw – musimy zatroszczyć się o potrzeby związane z nauką dziecka i zastanawiamy się, czy nasza pociecha poradzi sobie z wymaganiami szkolnymi, czy nie będzie pod złym wpływem rówieśników, czy będzie bezpieczna poza domem.

 

Dzieci  natomiast obawiają się obowiązków związanych z nauką, stresem na sprawdzianach, ograniczeniem wolnego czasu, ale cieszą się towarzystwem kolegów i koleżanek, możliwością osiągnięcia sukcesu, rozwijania swoich pasji.

 

 Jako osoby wierzące mamy wspaniałe obietnice zawarte w Słowie Bożym, których możemy się uchwycić: Wszelką troskę swoją złóżcie na Niego, gdyż On ma o was staranie (I Piotra 5,7).

Warto, abyśmy razem z naszym dzieckiem w modlitwie powierzali Bogu sprawy związane z nauką. Dziecko będzie wtedy miało pewność, że zarówno swoje sukcesy, jak i porażki dzieli nie tylko z rodzicami, ale że jest nim zainteresowany Bóg.

 

Kiedy nasze dziecko nie ma chęci do nauki – pomódlmy się z nim, aby Bóg pozwolił przezwyciężyć mu trudności, a może czasami lenistwo? Gdy ktoś mu dokucza – poprośmy razem z dzieckiem Pana Jezusa, aby pomógł mu w rozwiązaniu konfliktu.

 

Warto również pomóc dziecku w zorganizowaniu czasu popołudniowego, tak aby mogło przygotować się i do zajęć w szkole, i wypocząć. Będzie mu łatwiej uporządkować otoczenie poprzez ustalenie i trzymanie się stałych zasad dotyczących planowania rozkładu zajęć oraz  nauczy się systematycznej nauki, np. :

  • czas na świeżym powietrzu – do 1600;
  • odrabianie zadań domowych – 1600  do 1700;
  • gra na komputerze (ok. 60 minut dziennie; gry pozbawione przemocy; dobrze jest proponować dziecku gry i programy edukacyjne) lub oglądanie telewizji (także warto kontrolować, jaki program nasza pociecha ogląda);
  • czytanie książek i czasopism np. po 1800 lub po kolacji.

           

Przed rozpoczęciem odrabiania zadania domowego warto sprawdzić:

  •  czy miejsce do nauki jest ciche i spokojne (wyłączony telewizor, komputer itp.)
  •  czy na biurku znajdują się tylko przybory szkolne potrzebne w danym momencie do odrabiania zadania (zbyt duża ilość nagromadzonych przedmiotów będzie rozpraszać dziecko)
  •  czy miejsce jest dobrze oświetlone   

 Dobrze, jeśli poświęcimy codziennie kwadrans (np. po kolacji) na wspólne przeglądanie zeszytów, ćwiczeń, podręczników, a nawet piórnika (dzieci czasami gubią lub po prostu poprzez nieuwagę niszczą przybory szkolne), zwłaszcza kiedy dziecko chodzi do klasy pierwszej lub jest nadpobudliwe. Pomoże mu to  przypomnieć sobie o zadanych ćwiczeniach lub przygotowaniu odpowiednich przyborów szkolnych (nawet jeśli informacji na ten temat nie ma zapisanej).

 

Kształtowanie  relacji rodziców z dzieckiem to proces, który zachodzi codziennie. Potrzebujemy wygospodarować na to czas. Tak samo, jak na naszą społeczność z Bogiem.

 

                                                          Agnieszka Bagińska



Nowy rok szkolny rozpoczęty




wróć strzałka do góry